Porsche GT

Porsche GT

 

 

 

 

Porsche logo
 
Porsche GT
Porsche GT

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT projektet var oprindeligt tænkt som en Le Mans racer, men på grund af ændringer i reglementet, kunne projektet ikke bruges til det klassiske 24 timers løb, og man valgte at udvikle bilen til den ultimative sportsvogn til gaden.

Carrera GT var Porsches første bil med kulfiber chassis og karrosseri og blev produceret i årene 2004 til 2007 i 1270 eksemplarer. V10 motoren på 5,7 liter var ekstrem omdrejningsvillig, og kombineret med en keramisk kobling med en diameter på kun 169 millimeter, gav det en ikke særlig letkørt bil. Med en egenvægt på 1325 kg og 612 hestekræfter var bilen til gengæld ekstrem hurtig. 0 - 200 km/t på under 10 sekunder og en lyd ved høje omdrejninger som en Formel 1 bil.

Porsche har altid været berømt for at lave sportsvogne, som tåler daglig brug og som fungerer i trafikken. Carrera GT skiller sig på det område ud fra alle øvrige Porscher, idet den på alle områder er ekstrem og kræver noget tilvænning.

Det kendte rally-ikon og Porsche testkører Walter Röhrl, var med til at udvikle modellen. Han har udtalt, at prototypen var den mest skræmmende bil han nogensinde havde kørt. Det er også almindeligt kendt at Walter Röhrl insisterede på, at den endelige bil skulle have traction control, så bilen ikke så let tog magten fra føreren.

Det der skaber en ikonisk superbil, er blandt andet den vildskab, som kræver en dygtig chauffør at tæmme, men som desværre også har kostet biler og menneskeliv. Hovedrolleindehaveren i bilfilmene Fast and Furious, Paul Walker, forulykkede og blev dræbt i sin Carrera GT, og ulykken vækker minde om James Dean, der led samme skæbne i en Porsche 550.

Porsche GT
Porsche GT