Bugatti

 

Bugatti

 

 

 

 

 

 

 

 

Bugatti Type 46

Ettore Bugatti blev født i Milano i Italien i 1881 som ældste søn af Carlo Bugatti, der var en meget kendt møbel- og smykkedesigner i Italien. Ettore viste sig hurtig at have stor interesse og forståelse for motorer. Ettore præsenterede allerede i 1898 præsentere sin Bugatti type 1. Med økonomisk hjælp fra sin far præsenterede han i 1901 sin 2. prototype.  Den vakte stor opmærksomhed, hos andre bilfabrikanter og Ettore indledte herefter samarbejde med flere andre, hvilket bragte ham til Alsace, der dengang var en del af Tyskland.

I 1909 grundlagde Ettore, Automobiles E. Bugatti, i Molsheim i Tyskland, og begyndte herfra at producere nogle af de hurtigste og mest elegante racerbiler i verden. Bugattis biler var alle meget flot designede og kvaliteten var helt i top. Man gjorde sig stor umage med samling af motorerne, hvor pak fladerne på de enkelte dele blev filet i hånden, så man ikke behøvede at bruge pakninger. Produktionen blev indstillet under 1. verdenskrig, hvor Ettore en del af tiden var tilbage i Italien og senere endte i Paris. I 1919 kom Molsheim til at ligge i Frankrig og produktionen af Bugatti biler blev genoptaget.

Allerede i oktober 1919 kunne Bugatti præsentere 3 flotte biler, der var en videreudvikling af modellerne fra før 1. verdenskrig. Bugatti producerede herefter op gennem 20'erne og 30'erne en lang række super hurtige og meget succesfulde racerbiler. Særlig Type 35 fra 1924, der med 2000 sejre, menes at være den mest vindende racerbil i historien. Bugatti vandt endvidere Tage Florio løbet 5 gange i træk fra 1925 til 1929. En privat Bugatti vandt i 1929 det første løb i Monaco og Bugatti vandt Le Mans både i 1937 og i 1939.

Sideløbende med racerbilerne byggede Bugatti også gadebiler. De var lige så elegante som racerbilerne og samtidig nogle af de mest luksuriøse og kostbare biler der kunne købes. Den vel nok mest kendte er Type 41 ”Royale”, der blev lanceret som den mest luksuriøse bil i verden i 1927. Det var samtidig en kæmpe bil med en længde på over 6 m og med en 8 cyl. rækkemotor på 12,7 liter.  Planen var at bygge 25 stk., der skulle sælges til royale og lignende personer i Europa. Desværre for Bugatti var bilen for ekstravagant for selv de royale personer, og dertil kom så krakket i Wall Street i 1929. Der blev i alt kun produceret 7 stk. ”Royale”, og kun 3 blev solgt. Ettore forulykkede med den ene, men de sidste 6 producerede Royale eksisterer stadig i dag.

I 1929 lancerede Bugatti type 46, der af nogle fik tilnavnet ”mini royale”, idet den på mange måder mindede om en type 41 ”Royale”, blot noget mindre. Type 46 blev en noget større succes for Bugatti, idet der blev produceret 400 stk. fra 1929 til 1936 og modellen blev en af Ettore`s favoritter, hvilket nok medvirkede til at holde den i produktion så længe.  Ettore Bugatti døde i 1947, hvilket uden tvivl var medvirkende til, at det oprindelige Bugatti lukkede endegyldigt i 1952.

Strøjer Samlingens Type 46 stod i mange år på Ålholm, men blev opkøbt derfra på auktion. Bilen har efterfølgende gennemgået en gennemgribende restaurering, og har herunder været i

 

Bugatti logo
Bugatti
Bugatti
Bugatti
Bugatti
Bugatti