Modellen var baseret på Mercedes succesfulde racervogn 300 SLR, som havde vundet Le Mans i 1952 og et utal af andre kendte løb.
Ideen kom fra Max Hoffman, Mercedes importør i New York.
Han mente at en sportsvognsudgave med de specielle mågevingedøre kunne blive en salgssucces i USA. Daimler-Benz AG accepterede, og man udviklede den nye og topmoderne sportsvogn.
300 SL var den første bil, som anvendte benzinindsprøjtning og var dengang den hurtigste sportsvogn i produktion. Årsagen til mågevingedørene er det høje rørgitterchassis, som forhindrede brug af almindelige døre. Ind- og udstigning af bilen er ikke udpræget let, derfor kan rattet kippes. Men fordelen ved rørgitterkonstruktionen er lavere vægt og stor stivhed. Mågevingen blev en stor success. Den blev verdenskendt pga. de usædvanlige design og over 80% af de 1.400 eksemplarer blev exporteret til USA. 2 år senere kom den åbne roadster til og ialt 3.258 stk. Mågevinger og roadstere blev produceret indtil 1963. 300 SL er en all-time klassiker.
x